onsdag 15 juli 2009

Du e min mamma också, sa Kajsa



En kort rapport om läget i skärgården.
Hönsen är nu på sommarnöje.
Eller nöje och nöje, Ramses och jag tycker att det finns för mycket måsar.

Särskilt när det myllrar av 9 kycklingar som går ner i en måshals på ett svälj.
Jag fick lov att ta alla mina trastnät och spänna upp mellan träden för att kunna dricka en endast kopp kaffe i lugn och ro utan att få nackspärr genom att stirra upp i luften åt alla håll samtidigt.
Det vilar nu en trevligt grön skymning över gården och jag går hukande omkring.

Lilla Tyra är lika rolig som Ingborg, så nu har jag två knasbollar som hänger mig i hälarna och kollar vad jag gör samt följer mig till utedasset.
Tuttan lever fortfarande och skriker för full hals så fort jag kommer ut på morgonen.
Flora kan inte bestämma sig vem hon ska hänga med men det är mest Vera och hon som irrar runt i enbuskarna på egna äventyr när dom andra försöker bilda flock med Ramses. Flora har inte lärt sig prata som en höna ännu utan hörs som en liten kyckling fast hon är lika stor som svarthönsen.
Hon är så vansinnigt söt.
Ja och så kochinmaffian då, dom har ju sina kycklingar, utom Kajsa som får vara med Klara och hennes lockiga flock. Ibland tror Klara att Kajsa är liten ännu och matar henne också när hon hittar nåt fint. Det tycker Kajsa är underbart. ”För du e ju min mamma också” säger Kajsa och suger in masken som om den vore ett spagettistrå.
//M

6 kommentarer:

  1. Vilka turpluppar som får åka på semester!

    SvaraRadera
  2. Javisst! Fast de är inte helt nöjda med sommarhönshusen som är mycket små...

    SvaraRadera
  3. Semester för höns, det är inte dålig det. Både måsar och skator kan vara överjävliga när det gäller små söta lurviga kycklingar. Sparvhöken eller om det nu är ormvråken, kan bli jobbig hos oss. (Vet inte riktigt skillnaden på dem.)

    Ha det gott och vakta hårt!

    SvaraRadera
  4. Sommarlov för alla altså? (utom Ramses kanske)
    Funkar det med gröna nät? Sambon har fått för sig att de måste vara blå, och det finns inte ett enda i hela stan.
    /Anna

    SvaraRadera
  5. Men va härligt det ser ut! Eran Ramses tycker jag är super ståtlig. Min syrras kommentar till min frisserade Emelie va "Hon ser ut som att hon har exploderat" hehe. Fast det kanske är för att barnen har gett henne sit namn efter moster Emelie fniss.
    Kram
    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  6. Bondjäntan: Vi satsar på att vara farligare än dem. (jag tror ormvråkar är mycket större, och att de hellre äter annat än fåglar)

    Myggan: Tja Ramses tar inte så allvarligt på det där med att hålla flocken samlad, han väljer ut ett par favorithönor som han går och vaktar på och så låter han resten driva vind för våg i enbuskarna. Jag tror inte att gröna nät är bombsäkra men de bromsar upp lite i alla fall, på hönsgårdstaket har vi riktigt nät.

    AnnCharlotte:
    De ser ju lite roliga ut, men Ramses är så söt så söt.

    SvaraRadera