måndag 24 augusti 2009

En hit eller dit, sa Klara



Nu e det inte roligt faktiskt!
Inte roligt alls!!

Var är Ingeborg?
Min lilla koltrasthöna, min lilla kompis.
Precis borta, inte en fjäder kvar.

Så här hade jag inte tänkt mig att det skulle få gå till.
Mina hönor skulle bli gamla och få en skön pensionärstillvaro här med mig.
Särskilt Ingeborg.
Hon och jag skulle sitta i soffan och läsa och sticka
Hon skulle inte försvinna utan ett enda spår.
Nu vill jag att alla som nånsin har haft en höna som försvunnit och kommit tillbaka berättar för oss om det så att vi har lite hopp om återseende.

För att göra det hela ännu hemskare så försvann en kyckling spårlöst idag, en av dom lockiga tupparna.
Det känns inte riktigt lika hemskt, men ganska.
Det var en av Klaras tuppkycklingar men hon tar det hela med ro. Hon hade ändå tänkt be dom flytta endera dagen. Så ser hon ut i alla fall.

Vad finns det som tar höns, där det inte blir några spår av brottet, inte en fjäder inte fler höns skadade, ingenting som gör att man förstår vad som hänt?

Nu är det slut på frigången i alla fall.
Åtminstone när ingen är ute och sällskapar med dom.
//M


Ingeborg kom heeeem

8 kommentarer:

  1. Men uffa!!
    Får ju ont i magen av det här ju....känner så otrolig mycket med er....hoppas verkligen!!!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Hmm.. något som tar hönsapönor och krulliga ungtuppar....
    Ni har inte en lömsk granne som lägger ut spår i form av små mumsiga korvbitar som leder in på grannenes tomt? Så fjäder-finingarna har tvångs-stulits-förflyttats till ett annat hönshus, till exempel grannens?

    Men nu ska vi se, lite allvarligt nu, fjädrar som försvunnit och hittat hem igen, tänker...

    *gräver i arkivet*

    Jo! Granne C hade faktiskt ett gäng hönor som försvann en gång. De blev skrämda. Och det tog flera dagar innan de kom hem. Flera stycken var det. Bodde i skogen jättelänge, och de blev inte uppätna av något läskigt. Så under HAR faktiskt hänt.

    *försöker muntra upp*

    SvaraRadera
  3. Vi har lite sorg här hemma oxå.
    två av våra gulankor är "puts väck" sedan några dagar tillbaka.
    Ingen aning om vad som hänt dom :(

    SvaraRadera
  4. Inga spår efter Ingeborg?

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för peppen! Och nej inga spår efter henne :(

    SvaraRadera
  6. Men fy va tråkigt!!

    SvaraRadera
  7. Usch och fy! Jag lider med er. Konstigt att det inte syns några spår. Jag hoppas att Koola Viola har rätt och att de hittar hem. Nu måste jag kila och titta till mina egna.
    /Anna

    SvaraRadera
  8. Usch så tråkigt... Min tamaste höna (som kunde sitta på axeln osv) försvann en ång, hörde bara ett j**la liv från hönsgården, o såg snart att någon fattades... Även en kycklingmamma försvann spårlöst samma sommar... Tyvärr ingen solskens historia för de kom aldrig tillbaka :( Trolgitvis räven, eftersom rovfågel lämnar massa fjädrar vid nedslaget...

    SvaraRadera