tisdag 10 april 2012

Försök inte lura mig gosse, sa Viola

Dagarna dom går och går och kycklingarna växer.

Bengt är nästan dubbelt större än Gunvor och min förhoppning är att båda är små hönor så att vi får ha omdop av Bengt.
Det visar sig väl.

Frukosten består i kokt ägg och ibland en klick gröt, som på ett pensionat ungefär.
                                                       Mammaaa!! Gunvor står i maten.


När det är vackert väder får alla dom andra hönsen gå ut och då skäller dom inburade hönsmammorna på mig.

 Dom vill också kolla bästa maskstället.
Nu är det bara Tyra som vet var det är och det utnyttjar hon med besked, hon riktigt raglar omkring när hon kastat i sig alla maskarna som gömde sig under stubben.

Det ska nog dröja tills det är ordentligt varmt innan det blir utepremiär för dom här kycklingarna, jag är lite rädd om dom för nu ska  det  inte ruvas mer i år.

Ture däremot han är så överväldigad över att han blivit pappa så han försöker dagligen övertala någon ny höna att börja ruva i ett utmärkt litet hörn som han har  ställt i ordning.

Igår rusade Viola ut hals över huvud från hörnet där Ture trängt in henne mot väggen samtidigt som han talade förstånd med henne på sitt väldigt pedagogiska och kuttrande  sätt.

Det är riktigt rart att lyssna på honom.
//M

4 kommentarer:

  1. Jag har hönor en ser ut som din Kajs vad är det för ras ?? Vet inte rikdigt vad jag har för hönor :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hönsflocken18/12/12 15:26

      Kajsa är en vanlig trevlig dvärgkochinhöna. Dom finns i många färgkombinationer.
      Hälsningar M

      Radera
  2. Vilken fin blogg ni har! Själv skriver jag också om hönor idag. :) http://blogg.folkbladet.nu/johannakaffepanna/2013/03/29/hon-har-pippi-pa-hons/

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Hittade inga kontaktuppgifter, så fick lämna en kommentar här istället.

    Kontakta gärna oss om du är intresserad av ett samarbete.

    Med vänliga hälsningar
    Anders
    Lantbutiken.se

    SvaraRadera