lördag 31 mars 2012

Var kom dom ifrån, sa Ture

Vi hann knappt begrava lille Greg så pep det under en annan höna.

 Där minnsann dök det upp en liten Bengt om vi ska följa namnsdagstrenden.

Några dagar efter kikade det fram en liten Gunvor under en annan höna.
Då tog jag fram stora buren och nu är mammorna och kycklingarna hänvisade till varandra och det är inga slagsmål med andra hönor.
Nu är det två gamla hönor Klara och Bodil som ska reda upp det här själva.

Jag kokar ägg och blandar i undulatfrön och lilla Gunvor som verkat lite klen har blivit stadigare på benen.
                                                                   Ät nu Gunvor!
                                                     
Värmelampan är på och med lite tur ska detta lyckas.

Istället för grönskande små ogräs i grönsakslandet så ligger snön vit på marken idag.
Kanske jag skulle ta och så lite påskgräs åt dom?
//M

8 kommentarer:

  1. Härligt med kycklingar! Visst är det bra att det finns värmelampor. Lycka till med kycklingarna!
    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här skulle aldrig gå utan värmelampor, dom får nog va på ett tag till.
      //M

      Radera
  2. Okej.. förvirringen är total på den här sidan skärmen. Vem sjutton är Bodil? Kom hon samtidigt som Ture? Eller är hon en egenuppruvad skönhet som jag glömt i min begynnande senilitet? Om ni/du har tid lust och ork vore förtjusande trevligt om ni skulle kunna tänka er en nypresentation av sötnosarna i hönshuset så vi stackars gamla bloggläsar-räfvar har "ansikte" på de olika i flocken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt så borde vi ta och uppdatera porträttgalleriet för det är inte mycket som stämmer där mera. Bodil är Tures mamma, om du läser nåt inlägg från slutet på förra sommaren så får du se hur det gick till och hur de var när han skulle lära sig prata.
      //M

      Radera
  3. Lycka till. Får hoppas på bättre tur denna gång. Själv har jag en höna som legat en vecka, idag tog hon en onödigt lång promenad från äggen så jag blev lite orolig. Men nu ligger hon där hon ska igen=)Glad påsk/Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja långa promenader är jag väldigt starkt emot, man funderar på att lägga äggen i Bh'n eller värma en vetepåse eller nåt fast jag har inte gjort det ännu.
      //M

      Radera
  4. Hej!! Fantastiskt rolig och härlig blogg:-) Jag ar dv. kochin med ljus och lykta....du finns möjligen inte i Småland och kan avvara lite ägg?? Tack för titten kommer gärna igen. Kram Cathrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket. Nej vi bor långt från Småland, men om man börjar höra sig för så visar det sig ofta att det finns höns lite här och där. I närheten av oss finns en liten "fågelpark" som har frigående höns på somrarna och därifrån vet jag att folk köper kyckligar på våren. Kanske det finns nåt liknande i dina trakter. //M

      Radera