fredag 16 mars 2012

Det var en snabb förlossning, sa Bodil

Tyra är en virrpanna.

Greta och hon ruvade inne i det hemliga skåpet. För tre dagar sen pep det i skåpet och jag lyckades bända upp en så stor springa att jag fick se en pytteliten svart kyckling.

Sen har jag gått och väntat på att mammorna skulle komma ut och presentera den.

Det gjorde dom idag.

Slarvmajorna. Dom glömde bort att dom hade en kyckling och rusade som första höns  ut genom luckan när jag öppnade. Vips var alla höns ute på backen utom Klara och Bodil som ruvar  värdigt på sina ägg precis där man ska och som man ska.

På golvet stod en ensam kyckling och pep, alldeles för liten för att bli lämnad ensam. Efter en lång stund kom dom in men inte för att titta till kycklingen utan för att äta upp maten för den.
När jag i en halv timme hade sett på hur dom betedde sig och dom inte överhuvudtaget brydde sig om kycklingen så tog jag den och la den under Bodil som fick jättestora pupiller och började möblera om bland sina ägg så den skulle rymmas.

Medan jag höll på med allt det där hade Ture en förläsning för Etty om vikten att hon började ruva i det utmärkta hörnet vid dörren. Så klart att Etty tyckte att det var en bra ide så nu ska väl hon också ruva, hon som är i klass med Tyra när det gäller virrighet.
//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar