tisdag 26 augusti 2008

Dag 93. Namncermoni

Nu när kycklingarna är så gott som vuxna (nåja Etty är fortfarande i storlek med en blåmes), Klara börjat värpa, hösten närmar sig, Klara snart ska flytta hem till sig igen osv osv tyckte vi det började bli dags att ge Grobi (11 veckor och en dag) och Katten (11 veckor och en dag) officiella hönsnamn. De tidigare namnen var rätt könsneutrala (nej de är döpta efter en pojkgroda och en pojkkatt i en tecknad film) Och nu ville vi ha något som lät hönigt.
Således döptes Grobi om till Greta och Katten blev en Kajsa.
(Den egentliga orsaken till namnbytet är ingen av ovan nämnda tjusiga förklaringar utan orsaken är den att Grobi inte är så fint och det är jätteförvirrande med en höna som heter Katten.)
Pyttelilla Etty (10 veckor och 3 dagar) fick behålla sitt namn, det hörs i alla fall att hon är en flicka.
Lilla lilla Etty


Det här var förmodligen en av de mest förvirrade inlägg jag producerat hittills men slutsatsen är denna:
Grobi heter numera Greta och Katten heter Kajsa.
Greta, Kajsa och mamma Klara

-f

2 kommentarer:

  1. Hej hej! Vill bara berätta att jag följer din blogg, med stort intresse men framför att med leende på läpparna. Du skriver väldigt roligt!

    Vi har precis blivit hönsföräldrar till fyra vackra tjejer (två Skånsk blomme, en Rubin och en Maran).

    Tjingeling!

    SvaraRadera
  2. Hej på dig Ewa. Det här är våra första höns någonsin och jag hade aldrig trott att jag skulle bli så förtjust i dom. Dessutom konstigt nog så tror jag att dom förstår vad jag säger. Och tänk att det finns så många vackra raser.

    SvaraRadera