lördag 2 augusti 2008

Dag 71. Äntligen uppdatering

Nu har det varit fruktansvärt dåligt på uppdateringsfronten. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på som lämplig ursäkt men först var vi i Sverige och sen for vi till den interetlösa stugan.

På stugan hade pappan, svågern och lillebrodern byggt en jättefin hönsgård! Den måste vara nästan dubbelt så stor som vår hemmagård.
Hönsen fick åka undulatbur och kattbur till stugan. Katten fick åka i en annan kattbur. Blommorna fick åka i sina krukor och sakerna åkte i sina väskor. Undulaterna var turligt nog hos en barnvakt.
Ramses opponerade sig först en smula mot att sitta instängd i en bur men när han fick Tuttan och Ingeborg med sig mindes han plötsligt att han hade hittat ett större boende och det var dit han skulle transportera sina flickor.
Klara och Kycklingarna var rätt nöjda i sin kattlåda de med, men det var hopplöst att få in dem. Varje gång man fått fast en kyckling och skulle stänga in den hade de andra klättrat upp längs kanten beredda på att kasta sig ut varje gång luckan öppnades. Tillslut var alla paketerade och vi åkte iväg.
Hela resan var faktiskt väldigt odramatisk. Men när vi kom fram värpte Ingeborg ett ägg! Vi (och främst Ramses) blev oerhört stolta.
Havsluften verkade för övrigt ha en hejdundrande inverkan på äggproduktionen. För hon och Tuttan klämde ur sig 13 ägg på 7 dagar.
Tuttan som hittills värpt 3 ägg på 7 veckor var verkligen i sitt esse och en riktig äggkulspruta.

Kycklingarna växer ju som galningar (alla utom Etty som fortfarande är en pygmé) och Kaxi har blivit en liten tupp. Förhoppningsvis är han den enda tuppen men han har gärna tuppslagsmål med Katten och Grobi, detta är ju lite oroväckande men jag låtsas att han har en smula krigstokiga systrar bara.
Klara blänker som en polerad pärla och har överutvecklade lårmuskler. En riktig skönhet är vad hon är.
Någon som inte är fullt lika vacker är Ramses. Ingeborg är säker på att hans fjädrar ska vara släta så hon putsar och sliter och putsar tills han blir alldeles kal. Vi måste doppa honom i stoppochväx eller något annat äckligt så fort som möjligt.
Nu är jag hemma med undulaterna men hönsen och den övriga befolkningen är kvar på stugan. Så det lär bli klent med uppdateringar ett tag framöver också.

Tuttan har blivit så fin nu, röd kam och mycket fjädrar



Ramses är inte fullt så snygg, hans lejonkrage har krympt


Klara på skogspromenad. Hon hade ingen lust alls att berätta för kycklingarna att hon hittat ut utan hon smög så tyst och njöt av barnledigheten.


Kaxi (6 veckor) och Klara


Katten (7 veckor)



Lilla Ingeborg


Grobi (7 veckor)


Hönsgården


Pyttelilla Etty (7 veckor) är inte ens hälften så stor som Katten


Katten och Klara patrullerar


Det blå skåpet


Vanligt ägg, Tuttans ägg och Ingeborgs ägg


Det bruna skåpet

2 kommentarer:

  1. Men det var kul med uppdateringen som blev i alla fall! Kul för hönsen med lite semester! Jag är säker på att våra hade opponerat sig mer om jag packat in dem och åkt långt...

    Men... var ni i Sverige? Bor ni inte i Sverige från början, måste missat något...

    Kycklingarna är jättesöta, jag kollade också på könsbestämningstråden på alternativ, men jag är så dålig på sånt där, men jag håller tummarna för att det bara är Kaxi som är tupp. Tuppkycklingar kan starta bråk med hönskycklingar, men det brukar inte bli så mycket av det som när det är en tuppkyckling han gruffar med. Sen beror det på tuppkycklingarna också, vi har ett par mesproppar som hellre går och gömmer sig än tuppar tillbaka.

    Och grattis till äggen! Jag längtar ihjäl mig efter våra första pycklisägg, får väl vänta någon till några månader till tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Just ja, min Tuppe ja, han mår bra igen, det gick över efter några dagar, det är full fart på honom nu, en riktigt duktig tupp verkar han bli, han säger åt sina jämngamla hönskompisar att de ska lägga ägg, hela tiden, överallt hittar han 'bra' ställen. Och de fattar ingenting...

    SvaraRadera