måndag 21 september 2009

Gråt inte Falcon, sa Ramses


Stora dottern i landet i väst hon tycker att vi är galna som har så många tuppar.

Själv bor hon granne med en liten stackare och tycker att det är precis lagom.
Jag tycker det är jättemysigt när jag hör ett Kuckulikuu-uhä-hö-host och vet att Ramses har vaknat.
Efter en stund blir tydligen Falcon väckt av ljudet och nu har han slutat säga Tööööt och skriker istället Buhuhuhuuuu-buhuhuhuuuu med gråt i rösten.
Det är ju inte så hemskt varken roligt eller mysigt men jag förstår ju att han är ledsen när han blir tidigt väckt.
Jag ligger nu varje morgon i svinottan och väntar på att småtupparna skall börja gala.

Det ligger en inköpslista på köksbordet
Virke till fönsterluckor
Tjockt tyg till gardiner
Hörselskydd, (alternativt patroner).

Ha Ha där skojade jag bara.
Maken har åkt innan tupparna vaknat.


                                Nestor gjorde ett litet gal-försök i smyg, säger F. Jag har inte hört nåt.

//M

8 kommentarer:

  1. Vad fina alla era höns är! Vad kul med många olika raser :D vi fick faktiskt 3 höns av 3 möjliga så vi hade tur, det brukar ju alltid bli tupparna som blir finast :D

    SvaraRadera
  2. Och jag måste få fråga vilken kamera använder ni? bilderna är ju knivskarpa! Funderar på att köpa en systemkamera och om ni har använt det så tänker jag absolut köpa en.

    SvaraRadera
  3. För det mesta är det jag (F) som fotar med min stora kamera. En Canon EOS 450D. Synnerligen älskvärd om jag får säga det själv.

    Här har jag en fotoblogg:
    Http://dezdemonas.blogspot.com

    :)

    //F

    SvaraRadera
  4. Ja tuppar kan locka fram både skratt och vansinne hos en. Skrattade så jag nästan satte kaffet i halsen åt inköpslistan.

    SvaraRadera
  5. Uj vad jag känner igen det där. Och kopparmaran-ungtuppen har, sedan han lärt sig gala, tagit på sig uppgiften att väcka ALLA. Inte bara hönsen utan hela byn. Och sedan han började gala kan han inte sluta. Som en väckarklocka som står på dygnet runt.

    Maken tittar förskräckt på mig när jag säger att det är tre ungtuppar till på gång. Ha ha.

    SvaraRadera
  6. Gud vilka fina bilder! Nu tänker jag spara alla mina pengar allafall ;) Undrar bara har du originalobjektivet eller har du köpt nåt annat? dom är ju så dyra om man ska köpa ett annat!

    SvaraRadera
  7. Vi hade fem tuppar i slutet av sommaren. En hade frikort, en var så vacker att någon annan ville ha honom.Tre blev över.
    Familjeförhandling ledde till att det enda anständiga (tyckte vi) var att äta upp dem och inte bara gräva ner dem. Maken som slaktade och lagade till dem - stekta med gräddsås - påstod att de åkte upp och ner i halsen.
    Sonen och jag tyckte de var goda. Tyvärr

    SvaraRadera
  8. Jag tackar han där uppe för varje dag som mina tuppar INTE galer än. Jag minns fortfarande pappas 30-talet tuppar, som han släppte ut i ottan, som tävlade om vem som hade bäst stämma. *RYYYS*
    /Anna

    SvaraRadera