tisdag 17 mars 2009

Dag 294: Kan nr 1Y Klara jobbet?

Nu har vi lagt ytterligare en dårskap till samlingen. Inte nog med att Tuttan måste bäras när hon ska någonstans, eller att Ingeborg gömmer sig under en hög med lådor i 1 timme utan att säga ett knyst, eller att Greta vill ha en förtrolig pratstund och en korvbit dagligen annars blir hon sur en vecka, inte heller räcker det med att Kajsa helst vill sitta på axeln när hon får pedikyr och ger med sig först efter en högljudd brottningsmatch, inte ens det faktum att Etty bör knuffas bort från en skrikande Ingeborg titt som tätt eller att Ramses önskar sig en ny locktång till sina fjädrar är nog.
Nej nu måste jag även agera fredsmäklare mellan Klara och Ramses. Klara ligger som bekant på ägg hela dagarna. (sju stycken idag! Jag och kycklingarna hjälps åt att smuggla dit nya ägg vartefter) Då och då måste även den mest ansvarsfulle blivande modern ta en paus för att få igång tarmsyst... putsa fjädrarna och äta menar jag. Oturligt nog för Klara och mig litar inte Ramses, som hett och innerligt vill bli pappa, helt på att hon ska hoppa tillbaka till sina ägg i tid (som att DEN hönan skulle missköta sina ägg på minsta vis). Så varje gång Klara stiger av för att göra något vettigt blir Ramses alldeles stirrig. Hans kam och slör slänger hit och dit med ett sladdrande ljud, benen sprättar vildsint hit och dit och han skriker HÖÖÖÖK så intensivt att han blir alldeles hes (det faktum att vi är inne i hönshuset när han skriker gör att ingen tar honom på allvar). Efter exakt 11 sekunders paus får han en obetvinglig lust att ta till handgripligheter. Då jagar han Klara och luggar henne i fjädrarna för att hon ska hoppa tillbaka till sina ägg. Det är där jag kommer in i bilden, jag får alltså ägna mig åt att hålla Ramses sysselsatt under tiden att hon badar. Idag har vi spelat memory, fia med hack och alfapet. (Ramses gillar ord som KROOO, KRÅÅ och kock-ock-ock-ock, så långa ord får man massor med poäng för ska jag upplysa er om). I morgon är det knyppling på schemat. Poängen är i alla fall att Klara slipper löss och bajsiga ägg. Jag vågar inte ens tänka på vad Ramses skulle säga om hans små döttrar såg ut som uteliggare, (eller ännu värre koltrastar)



Etty har hittat det perfekta stället att värpa på

Det är mycket som ska ordnas när man är äggledig


Men hon som VERKLIGEN skulle behöva putsa fjädrarna solar nöjt vidare

Badabada

Medan Klara var ute och badade råkade Etty gå förbi och få syn på de obevakade äggen. Med ett förtjust "Mjaaaa" skuttade hon upp i redet för att hålla äggen sällskap. "Mja mja mjam miiiimimjo" pep hon lyckligt och sorterade ägg efter färg och form. "mjihi mjao" sade hon som avslut och lade sig bekvämt tillrätta på 1 ägg särskilt fint ägg. De övriga 6 låg lite här och där. Hon har inte riktigt fått till den rätta höns auktoriteten än tror jag. Eller så kan hon inte räkna. Jobbet som barnvakt tog hon i alla fall på fullaste allvar.


//F

10 kommentarer:

  1. Men ljuvliga små hönor som ni äggar och har er!
    Förse era spökskrivare, med den bästa fjäderpenna ni har så att dom inte tröttnar att berätta om era dagliga äventyr i hönsgården.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att ni inte ska låta katten Emmi umgås så mycket med Etty. Hon får heelt fel språkvanor och Emmi är ingen bra förebild när det gäller ruvning heller.
    Å vad man känner igen sig i den ägglediga hönan!

    SvaraRadera
  3. Är det något som ligger i luften kanske, det där med miniägg?

    http://annsann.wordpress.com/2009/03/15/finn-ett-fel/

    SvaraRadera
  4. Underbart! Jättekul att få följa sånt här!!

    SvaraRadera
  5. Fick ni tag på några braiga ägg förresten (om jag törs skriva det här utan att Ramses hör) eller har hon rett ut det där med äggeriet alldeles på egen hand?

    SvaraRadera
  6. Elin: Så fint! :D

    Surr: Hähä jag ser framför mig hur du går ut och rullar dig i jorden när barnen sover

    annsann: Måste vara en bloggburen smitta!

    Bente: Javisst, och när vi blir MESiga då är du vårt proffs. Jag har ju läst hur viola blir när det närmar sig kläckning, det kanske klassas som mesigt. ;)

    Viola: Neej vi hann inte få tag i några så hon fick ha kvar sina och kycklingarnas. Nu hoppas jag att det blir bara släta hönor.

    SvaraRadera
  7. Är det inte som det brukar när vi höns, jag menar kvinns väntar smått. Den manliga halvan av föräldraparet talar hela tiden om vad man ska och borde. Är det för att de behöver lite extra uppmärksamhet kankse. Bra att du hjälper den ömma modern att ta hand om sig själv lite också. =)
    /Anna

    SvaraRadera
  8. Myggan: Ja det var en klockren beskrivnign av Ramses! Ramses tycker att hon helst ska ligga där 21 dagar i sträck utan att röra sig för att inte skada hans ägg. Håhåjaja.

    SvaraRadera
  9. Tack för de fina påskkortet
    Barbro

    SvaraRadera