söndag 12 april 2009

Dag 320. Var är påskkycklingarna?


Nu har vi lärt oss en ny sak.
Man kan tydligen inte lägga tio ägg under Klara och tro att hon ska klara av det.
Hon har haft max fyra varma ägg i taget och vad det ser ut nu så blir det inga kycklingar.
Nu sätter vi allt vårt hopp till Greta som ligger på fem ägg.
Händer det inte något då heller så får jag lov att ta en pratstund med Ramses.
Jag har försökt studera honom i smyg några dar nu när han uppvaktar hönorna.
Han dansar och skuttar jättesnyggt, precis som man ska om man är tupp.
MEN - Ingeborg springer iväg allt vad benen håller och kochinflickorna är spårlöst försvunna när han skuttat färdigt.
Tuttan som är både tankspridd och långsam blir på det viset väldigt uppvaktad, så pass uppvaktad att hon ibland har fått hosta efter att Ramses hoppat av igen.
Det är väl klart att hennes lungor börjar protestera efter att ha blivit hoppressade ett flertal gånger per dag.
Nästa gång får vi väl satsa på enbart Tuttan-ägg.
Tuttan själv skulle aldrig komma på tanken att ruva. Hon har alldeles för mycket annat att fundera på.
Bortsett från avsaknaden av kycklingar så har påsken varit bra, solsken och ett pallkragsprojekt ute på gården.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att det inte blev några kycklingar för Klara. Bättre lycka nästa gång.

    Och Everest har också lite hump-problem. Han kommer upp som han ska, men sen åker han liksom rutch-kana rakt av hönan, innan han hinner få "kontakt därbak" så att säga.

    Jag har ingen aning om hur man ska förklara för honom att inte ha så bråttom. Och jag tror inte jag vill ta den diskussionen heller. Jag får be grannens tupp ha lite "blommor och bin"-prat med honom.

    SvaraRadera
  2. Men va tråkigt att det inte blev nåt!
    Hoppas det ordnar sig nästa vända då....för det blir väl en nästa vända?
    Vad månne Tuttan tänka så mycket på att hon inte har tid att ens hjälpa till med lite ruvning?

    SvaraRadera