torsdag 12 juni 2008

Dag 22. Ägg!

Ingeborg som ger sken för att vara den smartaste hönan i flocken (inte så hård konkurrens då Klara inte räknas) är den enda som inte hittar ut och in själv. Jag är inte så förvånad kanske, för som undulaterna fnissande påpekar jätteofta - de är höönor. Nej sådär får man inte säga, de är faktiskt inte dumma, det är bara i jämförelse med den übersmarta och väldigt destruktiva papegojtrion som de framstår som både... lagom ointelligenta och mysigt dumsnällt glada.

Något som både jag och undulaterna längtar ihjäl oss efter är fler kycklingar. Hittills har vi bara sett till två. Men klara bara tittar på mig med magiskt moderligt lugn och ligger troget kvar på sina ägg och busiga kycklingar. Idag förklarade jag för kycklingarna att de var hönor. Katten som redan är dubbelt så stor som Grobi vältrade sig i maten och ville inte kommentera saken medan Grobi tittade på mig med blida små FLICKögon. Det sa jag i alla fall åt henne att det var. Hon försvann raskt in under sin lurviga mamma igen.

Något som inte är fullt lika kul som kycklingar men också rätt spännande är att Tuttan hade lagt ett ägg idag. Det är ungefär lika stort som ett myrägg. Jag tror att äggförsäljning kan vara vår väg mot rikedom!

Tuttan är fortfarande lite skeptisk till det här med ojämnt underlag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar