lördag 22 november 2008

Dag 178. Katt i gelé

Den där råttan har stört mitt sinne så in i norden.
Jag har tänkt och tänkt lite till.
Nu alltså, så har vi en minkfälla uppspänd utanför hönshuset inne i hönsgården.
Ramses och flickorna har utegångsförbud.
Annars skulle Ingeborg vara den första som gick i den fällan.
En sån fälla dör man inte i utan man blir instängd utan att skadas kan jag ju säga - ifall råttornas befrielsefront har några synpunkter.
Så här långt allt väl, det finns inte ett spår av råttan. Det har kommit snö så man kan lätt kontrollera vad som har gått förbi hönshuset.
Hittills har jag kunnat se att Bambi i olika storlekar har passerat.
Katt i gelé, höll jag på att skriva.
Sen några obestämda, kan vara vildsvin, björn eller antilop, vet inte så noga hurdana spår såna har.
Men ingen råtta.
För att peppa hönsen, men mest mig själv gick jag och pratade med dom en stund i dag.
Ramses visade vilken bra värmelampa han har satt upp till flickorna.
Jasså, sa jag och sänkte den lite för jag satte den lite för högt igår.
Jojo, sa Tuttan den mannen tänker då på allt.
Klara tittade upp från sin stickning, hon stickar en overall till Ingeborg som nu har färre fjädrar än en tennisboll eller kanske pingisboll.
Kycklingflickorna hoppade i halmen och utanför fönstret satt en arg talgoxe som bultade på fönstret och ville in.
När jag gick därifrån började det snöa igen och det var så tyst, så tyst i skogen.
Jag nästan smög för att akta mig för råttan.
Då kastade sig katten fram bakom hörnet för att skrämma mig.
Det blir ingen gelé ikväll!!!
//M

1 kommentar:

  1. Nu får du snart ta ett kort på Ingeborg igen. Man blir ju nyfiken på hur en höne-pingisboll ser ut. Och lycka till i råttjakten, jag är inte avundsjuk. Hua.

    SvaraRadera