lördag 1 november 2008

Dag 158 Vardagsbestyr

Eftersom vi tycker hönsen är lite magra har det forskats både här och där efter vad höns tycker är mumsigt och som dessutom bildar fett. Enligt hönsproffsen var smör bra.
Givetvis kokades det både ris och makaroner för att ha något att blanda ner i smöret.
Och alla vet ju hur viktigt det är med nyttig mat nu för tiden. Därför fick de en tomat också. Inte helt enligt tallriksmodellen dock.



Tuttan tror att man måste döda maten innan man kan äta den. Mat dör bäst om man hugger hårt och skakar vilt.



Hönsen lämnades med sin frukost och jag trampade iväg mot hönshuset. Jag ser inte helt tillfredställande att det är varmare ute än inne.


Något annat som inte är helt tillfredställande är att de inte ätit up sin middag utan istället kastat runt den i ströet.



Kikar ut genom fönstret och ser att Tuttan fortfarande inte blivit mätt. Den hönan blir aldrig mätt.



Kikar vidare och ser att dvkochinmaffian roar sig bäst de kan i väntan på att maten ska bli ledig.



Istället för att titta på de söta hönsen tittar jag mot sovskåpet, och ser att de än en gång sovit OVANPÅ det istället för inuti!



Dododoooo, närmar mig med spänning äggnästet



Lyfter andaktsfullt på locket och vad skådar mitt norra; ett ägg!



Betraktar ägget och betraktas av Ingeborg på andra sidan fönstret. Så filosofiskt.



Bär vördnadsfullt in ägget och låter det flytta in hos sina syskon. På bara 3 veckor har vi fått ihop 6 myrägg!



Funderar på om hon kanske börjat lägga lite större ägg, jämför med ett köpeägg och inser att näää, de är nog inte helt stora än.



//f

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar