lördag 13 september 2008

Dag 110. Ska jag sy äggvärmare?

Det var mycket nära frost i natt.
Jag kunde knappt somna igår kväll när jag tänkte på att det var kallt i hönshuset.
Tuttan har ingen stjärt för hon ruggar, tänk om hon får kallt om äggstockarna.
Ramses är plockad på bröstet av Ingeborg-den förskräckliga, tänk om han får problem med galningen eller galandet kanske det heter.
Klara ligger och ruvar på ingenting för det har Ramses sagt att hon måste, tänk om hon fryser.
I gryningen var jag ute med hammare och spik.
Nu har jag lagat ett stort vinterrede där alla får plats. Det gjorde jag av ett gammalt skåp.
Dessutom, och nu är jag riktigt stolt över mig själv, satte jag in ett nytt fönster så att det inte skall dra.
Kanske jag borde sticka benvärmare åt dom också.
- M

4 kommentarer:

  1. Benvärmare, mössor, halsduk och handskar(vingvärmare)... kanske ni kan lägga in golvvärme? ;)

    SvaraRadera
  2. Haha!!! Underbart!! Fast jag tänkte faktiskt precis fråga dig, hur löser ni det i vinter?
    Vi har funderat på en större kattlucka så att värmen i hönsens isolerade (!!!) hus inte ska försvinna helt på dagarna. I morse var det sju grader där inne, och sex grader ute. Jag förstår inte vart värmen hittar ut. Fast de kanske är tåligare än jag tror, eller?
    ... vi har lite golvvärmeslingor kvar, kanske skulle vi dra ut det till pippifåglarna i alla fall.. *S*
    Tjingeling!
    Ewa

    SvaraRadera
  3. Man oroar sig alltid för sina små djur. Förmodligen är de tåligare än vad vi tror. Men för säkerhets skull sticka lite till dem. För alla vet vi väl hur ynkliga ben hönsen har. ;)
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Jag ser att ni förstår hur vi har det. I böckerna om Pettsson och Findus har jag sett att en höna har kofta - man kanske kan skicka efter mönster.

    SvaraRadera