torsdag 18 september 2008

Dag 115. Se mig i ögonen Tuttan!

En väninna ringde.
”Vad gör du?”
”Jag kom just in, jag har varit och tvättat ögat på en höna.”
Mina sysslor har förändrats något sedan hönsen kom till gården.
Det är stackars Tuttan som blev getingstucken i augusti och som fortfarande har problem med ögat. Det verkar som om det är stopp i tårkanalen. Nu har vi haft riktig ordning med oss och baddat hennes öga varje dag och hon ser piggare ut.
Svårigheten med detta är inte Tuttan utan Ingeborg som avundsjukt står på mina stövlar och tittar rakt upp för att se att inte det blir någon orättvisa i utdelningen av mask eller godis. En vacker dag trampar jag sönder henne.
- M

4 kommentarer:

  1. Stackars Tuttan... hoppas hon blir bättre snart, hon får se till att attackera och äta upp getingarna istället för att bli stucken av dem.

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen stopp i tårkanalen ser man...
    bekymmer det där. behöver oftast spolas hos en vet men det blir ju lite dyrt;(
    Testa o köp ögonsalva på apoteket och se om det hjälper. Det hjälper mot inflammation om det geggar men ej ang stoppet tyvärr.
    Är det stopp så fylls hålrummet och det gör väldigt ont.

    Lycka till med hönepönan//Lotta

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla hönan,
    Jag har en utmaning till dig hos mig.
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Oj då - tur att Tuttan har en sådan uppmärksam och omtänksam matte! Själv har jag problem med min lille kycklings vatten. Mamma höna envisas med att sprätta över allt hon ser med sågspån.

    SvaraRadera