måndag 15 september 2008

Dag 112. Besvärliga Ingeborg

Det är ett sjå för Ramses att hålla koll på sina vimsiga hönor. Speciellt när de är ute och speciellt Ingeborg. Hon smyger så tyst och snabbt och låtsas som att hon inte alls hör när Ramses säger åt henne på skarpen hur hon ska göra och vart hon ska gå. Hon traskar drömmande vidare på sina egna äventyr. Följade bravader utspelade sig i söndags när de var ute och vi fixade med hönshuset.



Först försvann hon in under plåtbyttan (det var dock före jag hann fotografera det)






Sen sprang hon vidare in under nätet






Sen ville hon titta om det fanns någon godis i kameran





Och medan Ramses försökte bjuda sina favoritflickor på den ena skalbaggen efter den andra spurtade hon mot en brädhög täckt av en presenning och gömde sig under den.




När Ramses efter 10 minuter lyckats locka fram henne kröp hon in under en träskiva istället.

Och när hon tröttnade på det klättrade hon upp på presenningen och hoppade ner.

Sen gjorde hon en skenmanöver mot Rames maskställe och gömde sig istället i en hasselbuske. Till vänster ser man Rames försöka lokalisera henne.


Från busken smet hon iväg till huset. Ramses följer tappert efter alla 41 varv in och ut och runt huset.

När han äntligen fått lite vett i den lilla hönan promenerar hon iväg till komposthögen. Där låter hon sig bjudas på den ena mumsiga masken efter den andra innan hon snabbt snabbt rundar komposthögen och vidare runt ett hörn och sedan in under några hinkar.

Därefter lyckas Ramses och jag med förenade krafter plocka upp henne och hon sitter så snällt i famnen och funderar på sina förehavande för famnen är ju mysig tycker hon.
Efter det uppför hon sig ganska bra under resten av utflykten och Ramses får brilliera med hela flocken samlad.
-f

4 kommentarer:

  1. Känns inte som om jag har varit på den har bloggen men ändå känner jag igen ditt namn...konstigt.
    va söta hönor du har:) har du sebright? tyckte mig se en sån!
    Skulle sååååå gärna vilja ha ett par såna men det är så svårt att få tag i har jag märkt.
    Hur många höns har du?

    Ha en bra kväll//Lotta

    SvaraRadera
  2. Ok då förstår jag;) Visst är frisserade underbart söta:)
    Gillar mkt dvärgkochin...var utan några år men nu köpte jag ju några igen och har ett gäng i kläckaren. Vill ha flera vita.

    Får allt sätta dit dig i favoriter om jag får:)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig hönsblogg du har! Själv har jag 16 höns, men bloggar inte så mycket om dem. Får bli ändring på det - ska gå ut och fota lilla kycklingen genast!

    SvaraRadera
  4. Åh, Ingeborg verkar vara en fantastiskt härlig liten tjej! Tröttnar ni på henne kan ni sätta henne på ett tåg till hälsingland, här finns massa roliga saker att titta på :D

    SvaraRadera